Traficom kommenttipyynnöt

Hei,

 

Suomi osallistuu jälleen vuosittain järjestettävään YK:n Mallisääntöjä valmistelevaan vak-alakomitean kokoukseen (vaarallisten aineiden kuljetusten asiantuntijakomitea, TDG Sub-Committee). Kokous järjestetään Genevessä 24.11.-3.12.2025, osallistun tuohon kokoukseen. Keskustelu litium- ja natriumakuista jatkuu ja toivoisin teiltä jälleen mahdollisia kommentteja tai ajatuksia tähän liittyen. Ja ainakin tiedoksi nämä keskustelut aiheen tiimoilta kv-tasolla. Asiakirjoja on paljon ja siksi toivoisin, että katsotte onko niiden joukossa Suomelle tärkeitä asioita, joihin meidän olisi hyvä vaikuttaa. Otsikot boldattuna, helpomman aiheen löytymisen mahdollistamiseksi. Otsikoiden takana on linkki itse dokumenttiin.

 

Suurimmalle osalle tiedot on jo tulleet aiemmin, mutta tässä vielä erikseen koottuna akkuja koskevat ehdotukset. Akkujen osalta tapahtuu koko ajan paljon kehitystä ja kuljetussääntely muuttunee niiden osalta jatkossa enemmänkin. Toivoisin siis teiltä kannanottoja ehdotuksiin, jotta voimme mahdollisimman hyvin vaikuttaa tulevaan sääntelykehykseen ja mahdollisesti välttää ylisääntelyä.

 

Tätä saa taas jakaa myös eteenpäin kaikille tahoille, joilla voisi olla jotain kommentoitavaa. Kaikki kommentit ovat erittäin tervetulleita ja helpottavat keskusteluun ja vaikuttamiseen osallistumista. Tässä koostettuna akkuja koskevat dokumentit, joihin toivoisin kommentteja 24.11.2025 klo 12 mennessä. Tätä viestiä saa myös mielellään jakaa eteenpäin tahoille, joita asia voisi kiinnostaa!

 

ST/SG/AC.10/C.3/2025/46 (COSTHA, PRBA)) Single cell batteries for transport       

COSTHA ja PRBA ehdottavat, että yksikennoiset akut (single cell batteries) käsiteltäisiin kuljetuksessa kuten akkuja, ei kennoina. Nykyiset rajat (1 g litiumia tai 20 Wh) ovat vanhentuneita ja aiheuttavat epäjohdonmukaisuuksia, koska samat kennot voivat olla osa suurempaa akkua, jossa energiasisältö on jopa 100 Wh. Yksikennoiset akut testataan jo akkujen testien mukaisesti (UN 38.3), joten niiden riskitaso on sama. Kolme vaihtoehtoista sääntelytapaa esitetään: (1) muutos vain SP 188:aan, (2) muutos sekä Testimanuaaliin että SP 188:aan, tai (3) nykyisen huomautuksen poistaminen kokonaan. Tavoitteena on yhdenmukaistaa testaus- ja kuljetusvaatimukset ja poistaa tulkintaerot.

 

ST/SG/AC.10/C.3/2025/49 (PRBA) Modification to test T.2 for large batteries greater than 400 kg

PRBA ehdottaa muutosta T.2-lämpösyklitestiin suurille, yli 400 kg:n akuille, kuten sähköajoneuvojen akkupaketeille. Ehdotus sallisi, että 30 minuutin siirtoaikaraja katsotaan täyttyneeksi, vaikka testikammion lämpötila muuttuu akun suuren massan vuoksi. Lisäksi testattavien akkujen määrää vähennettäisiin kahdesta yhteen ennen ja jälkeen 25 syklin.

Ehdotus on käytännön kannalta ymmärrettävä, sillä nykyinen testausmenettely on teollisuudelle hyvin haastava toteuttaa. Kuitenkin muutokset keventäisivät testin vaatimuksia ja voisivat heikentää tulosten vertailtavuutta sekä turvallisuusvarmuutta, koska suurien akkujen lämpögradientit ja rakenteelliset jännitteet eivät välttämättä tule yhtä hyvin esiin.

 

ST/SG/AC.10/C.3/2025/50 (PRBA) Retesting of reused, refurbished or repaired lithium metal, lithium ion and sodium ion cells and batteries  

Ehdotuksessa PRBA esittää lisäystä UN Test Manualin kohtaan 38.3.2, jolla selvennetään, milloin käytetyt, korjatut tai kunnostetut litium- ja natriumakut on testattava uudelleen ennen kuljetusta.

Uusi teksti määrittelisi konkreettiset tilanteet, joissa akku katsotaan poikkeavaksi aiemmin testatusta tyypistä ja siten uudelleentestausta vaativaksi. Näitä ovat mm. muutokset suojauslaitteissa (BMS), rakenteen turvallisuuskomponenteissa, kennojen määrässä tai tyypissä, kytkentätavassa, massassa tai käytetyissä materiaaleissa.

Ehdotus ei muuta testausvaatimuksia sinänsä, vaan selkeyttää tulkintaa ja yhdenmukaistaa käytäntöjä erityisesti refurbished- ja second-life-akkujen osalta. Selvennys parantaisi turvallisuuden hallintaa ja helpottaisi viranomaisten ja toimijoiden arviointia tilanteissa, joissa akku on korjattu tai koottu uudelleen.

 

ST/SG/AC.10/C.3/2025/57 (China) Comments on the hazard-based system for classification of lithium batteries   

Kiinan esityksessä tarkastellaan akun varaustilan (State of Charge, SOC) merkitystä litiumakkujen vaaraperusteisessa luokittelussa. Ehdotuksen mukaan testaus ja luokittelu voidaan tehdä tietyllä SOC-arvolla, joka vastaa todellisia kuljetusolosuhteita. Tällöin akku voidaan kuljettaa samalla tai matalammalla varaustasolla ilman lisätestejä.

Ehdotus on teknisesti perusteltu, sillä korkea lataustaso lisää akun lämpökarkaamisriskiä. SOC on kuitenkin vain yksi turvallisuuteen vaikuttava tekijä, eikä sen perusteella voida yksin arvioida akun kokonaisriskiä. Myös akkukemia, rakenne, ikä ja lämmönhallinta vaikuttavat ratkaisevasti.

 

ST/SG/AC.10/C.3/2025/38 (United Kingdom) Amendments to special provisions on lithium batteries   

Yhdistynyt kuningaskunta ehdottaa useita muutoksia litiumakkuja koskeviin erityismääräyksiin (SP 388 ja SP 410) ja uusien määräysten lisäämistä, jotta ajoneuvoja, laitteita ja kuljetusyksiköitä koskeva sääntely selkeytyisi ja olisi johdonmukainen uusien UN-nimikkeiden (UN 3536, 3563, 3564) kanssa.

Ensimmäisessä ehdotuksessa SP 388:sta poistettaisiin UN 3171:een liittyvä kohta ja siitä muodostettaisiin oma uusi erityismääräys SP 4XX, joka koskisi yksinomaan ajoneuvoja ja laitteita, joissa on märkä-, natrium- tai natriumseosakkuja asennettuna. Toisessa ehdotuksessa SP 388:n loppuosaa muutettaisiin niin, että litium- ja natriumioniakkuja sisältävät tai niiden kanssa pakatut laitteet ohjattaisiin oikeisiin nimikkeisiin (UN 3091, 3481, 3552 tai 3536). Tämä poistaisi päällekkäisyydet ja selkeyttäisi rajanvetoa ajoneuvojen, laitteiden ja kuljetusyksiköiden välillä. Kolmannessa ehdotuksessa lisättäisiin uusi määräys SP 4XY, joka koskisi hybridijärjestelmiä ja useita akkutyyppejä sisältäviä kuljetusyksiköitä. Tällaiset yksiköt luokiteltaisiin sen akkutekniikan mukaan, jolla on suurin asennettu massa.

Ehdotus yksinkertaistaisi erityismääräysten rakennetta ja parantaisi sovellettavuutta erityisesti sähköajoneuvoihin, akkukäyttöisiin laitteisiin ja energiaa tuottaviin kuljetusyksiköihin liittyen, ilman että se muuttaisi varsinaisia turvallisuusvaatimuksia.

 

ST/SG/AC.10/C.3/2025/40 (Canada, France, PRBA, RECHARGE) Clarification of the requirements for the inner packaging applicable according to special provision 188  

Kanada, Ranska ja akkujärjestöt PRBA ja RECHARGE ehdottavat täsmennystä erityismääräyksen 188(d) sanamuotoon, joka koskee litiumakkujen sisäpakkauksia. Nykyistä tekstiä on tulkittu eri tavoin eri maissa: osa viranomaisista edellyttää, että jokainen akku on erikseen pakattava esimerkiksi muovipussiin, kun taas toiset katsovat riittäväksi sen, että akut on eristetty ja suojattu oikosululta.

Ehdotuksen tavoitteena on selventää määräyksen tarkoitus ilman, että turvallisuustaso muuttuu. Uusi teksti määrittelisi, että sisäpakkauksen pääasiallinen tehtävä on estää oikosulut ja akkujen liikkuminen kuljetuksen aikana. Se ei kuitenkaan asettaisi vaatimuksia pakkauksen rakenteelle, materiaalille tai sille, onko se erillinen vai osa ulkopakkausta. Lisäksi viittaukset kohtiin 4.1.1.1, 4.1.1.2 ja 4.1.1.5 korvattaisiin viittauksella SP 188:n omiin alakohtiin (g) ja (h), jotta sääntely olisi sisäisesti johdonmukaista.

Ehdotus yhdenmukaistaisi tulkintaa kansainvälisesti, helpottaisi muovittomien ja kestävien pakkausratkaisujen käyttöä ja vähentäisi viranomaiskohtaisten tulkintaerojen aiheuttamia käytännön ongelmia.

 

ST/SG/AC.10/C.3/2025/48 (PRBA) New identification system – lithium cells and batteries – packing instructions

PRBA ehdottaa, että erityismääräys SP 188 laajennettaisiin koskemaan myös ajoneuvoja, joissa on asennettuna litium- tai natriumioniakkuja (UN 3556, UN 3557 ja UN 3558). Tällöin ajoneuvot voisivat hyödyntää samoja kevennettyjä vaatimuksia kuin laitteet, joissa akut ovat asennettuna.

Ehdotuksessa poistettaisiin litiumin määrä- ja tehorajat (1 g / 20 Wh ja 2 g / 100 Wh) ajoneuvoihin asennettujen akkujen osalta, koska ajoneuvon rakenteen ja asennustavan katsotaan tarjoavan riittävän suojan oikosulkuja ja vaurioita vastaan. Rajat säilyisivät erillään kuljetettaville akuille ja laitteille. Ajoneuvot merkittäisiin jatkossa samoilla “battery mark” -merkinnöillä kuin muutkin akkulähetykset, ja merkinnöissä käytettäisiin UN-numeroita 3556, 3557 ja 3558. Tämä korvaisi nykyisen vaaralipukkeen nro 9A käytön.

Ehdotus myös yhdenmukaistaisi ajoneuvojen käsittelyn eri kuljetusmuodoissa (tie-, rautatie-, meri- ja ilmakuljetus) ja palauttaisi osittain aiemman UN 3171 / SP 123 -järjestelmän mukaisen vapautuksen, jossa maantiekuljetuksessa tietyt akkukäyttöiset ajoneuvot eivät olleet VAK-sääntelyn alaisia.

 

Lisäksi on toimitettu akkuihin liittyviä epävirallisia dokumentteja, jotka kokouksessa käsitellään myös:

 

UN/SCETDG/67/INF.5 - Proposal on package marking of lithium or sodium-ion cells or batteries (China)

 

UN/SCETDG/67/INF.9 - Lithium batteries testing – Amendment to the T.6 impact test (Republic of Korea)

 

Kiitokset kaikille jo etukäteen ja hyvää viikonloppua!

 

Ystävällisin terveisin,

 

Miina Grönlund

Erityisasiantuntija

 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Meriympäristö (Vaarallisten aineiden kuljetus)

miina.gronlund@traficom.fi

P. 029 534 5267

 

Opastinsilta 12 A, 00520 Helsinki

PL 320, 00059 TRAFICOM